jump to navigation

Nyttårsønske for klima og miljø 2010 januar 1, 2010

Posted by miljofokus in Uncategorized.
Tags: ,
trackback

GODT NYTT MILJØBEVISST ÅR?

Jeg avslutter dette året her med en litt personlig variant: Hvilken miljøfremmende sak vil også ha stor positiv betydning for meg i det daglige? Det jeg velger skal være mitt lille nyttårsønske. Jeg kunne ha satset på noe riktig svært noe som ville hatt fantastisk stor og god global betydning, som for eksempel en verdensomspennende rasjonering på kull og olje, – men jeg velger i stedet noe for meg selv og lokalmiljøet i Oslo. Mitt nyttårsønske på vegne av natur og miljø for 2010 er:

Et bilfritt Oslo sentrum!

Begrunnelse: Jeg, og resten av Oslos befolkning ville blitt spart for mye støy, svevestøv, luftforurensning og risiko. Og jeg som sykler eller går til arbeidet, ville fått en mye behageligere tur/retur jobb. 🙂

Illustrasjonen ovenfor viser et eksempel på bilfrie soner i sentrum av Oslo.

Hvilket miljønyttårsønske har du? – Undersøk gjerne om det er et realistisk og gjennomførbart ønske. Kan vi få det til?

Se også intern artikkel om elektriske bybiler i Oslo.

Kommentarer»

1. Luftkvalitet i Oslo nå « Miljøfokus - januar 15, 2010

[…] Kanskje og greit å minne om min nyttårsønske-artikkel om et bilfritt Oslo sentrum? […]


Legg igjen en kommentar

