jump to navigation

Bilteknologi fram mot 2020 mars 24, 2010

Posted by miljofokus in Uncategorized.
Tags: , , , , , ,
trackback

Først en liten hyldningsvideo (youtube) til den elektriske bilen – veldig søt:

Teknologirådet holdt den 22. mars et møte hvor utvalgte politikere, forskere og aktører fra bilindustrien diskuterte mulige strategier framover for å få til økt utslippskutt  fra biler. Dette som et ledd i å oppnå klimamålet som er 25 % klimagasskutt innen 2020. Hvordan skal dette oppnås for personbiltrafikken? – :

  • Den norske personbilparken står for 10 % av våre samlede klimagassutslipp. Med et 25 % kutt må utslippene fra personbiltrafikk reduseres fra 6 til 4.5 millioner tonn CO2 per år.
  • Ved normal utskiftningstakt av gamle biler til mer miljøvennlige biler, vil ca 65 % av personbilparken bli byttet ut innen 2020. Men de aller fleste av disse nye bilene vil ha en forbrenningsmotor. Tilbudet av slike biler med utslipp ned mot og under 100 gram CO2 per km vil øke.
  • Engangsavgiften bør differensiere kraftigere enn i dag mellom biler med lave og høyere utslipp, og stadig kraftigere ettersom tilbudet av biler med lavt utslipp øker.
  • Utskifting til biler med forbrenningsmotor kan ikke alene gi 25 % utslippsreduksjon. Ny teknologi som ladbare hybridbiler og el-biler med lang rekkevidde kan få utslipp under 50 gram CO2 per km.
  • Det bør i en innledende fase etableres et avgiftssystem som gir sterke insentiver for å kjøpe el-biler og ladbare hybridbiler.

På møtet ble det hevdet at vi nå er i en slags mellomfase når det gjelder bilteknologi. På sikt regner man med å utvikle en nullutslippsteknologi – som da blir den rådende hovedteknologien for bilproduksjon. For bilindustrien som er avhengig av et stabilt og godt marked over noe tid, er ikke det å satse tungt på en mellomteknologi noe godt alternativ. Folk vil antakeligvis ikke kjøpe biler som det er stor sannsynlighet for at blir utdaterte og uselgelige etter et par år. Bilindustrien ønsker at politikerne skaper et enda bedre bilmarked, ved for eksempel å senke bilavgiftene for nye miljøvennligere biler og/eller ved å heve vrakpanten for gamle biler. For ved å få slike konkurransefordeler, kan bilindustrien i større grad satse på mer utprøvende grønne bilteknologier nå i denne mellomfasen fram mot den fullt ut konkurransedykige nullutslippsbilen.

For øvrig kan de nåværende biler deles i 3 hovedgrupper ut fra hvor de får sin energi fra:

  • Biler med forbrenningsmotor som får sin energi fra drivstoffpumper, dvs biler som går på fossil bensin eller diesel, biodrivstoff, samt hybridbiler.
  • Ladbare biler som helt eller delvis får sin energi fra elektrisitetsnettet, som plug-in hybrider og el-biler.
  • Hydrogenbiler
Advertisements

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: